Поляницький ЗДО ”Ластівочка”, Поляниця
Івано-Франківська область, Надвірнянський район

10 речей, які мають зробити батьки першокласників

 


Кілька   порад    батькам    майбутніх   першокласників
1. З початку навчального року привчіть дитину прокидатися раніше, щоб
збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Вранці
будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом.


2. Не підганяйте, розраховувати час - це ваш обов'язок, якщо ви цю проблему
не вирішили − провини дитини в цьому немає.


3. Обов'язково привчіть дитину зранку снідати. Це важливий момент у
запобіганні хвороб шлунка.


4. Давайте дитині у школу додатковий бутерброд, фрукти. Вона в школі
працює, витрачає багато сил і енергії.


5. Привчіть дитину збирати портфель напередодні ввечері. Перевірте, чи не
забула вона чого-небудь важливого. Запитайте її, чи не передавав вчитель
прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час дитина привчиться

сумлінніше ставитись до своїх обов'язків і стане більш зібраною.


6. Проводжаючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька
лагідних слів, без застережень: „Дивись, поводь себе гарно! „Щоб не було
поганих оцінок та таке інше. У дитини попереду - важка праця.

7. Забудьте фразу „Що ти сьогодні отримав?!", а краще запитайте: „Про що
нове ти сьогодні дізнався?". Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї
тисячу запитань, дайте їй можливість розслабитись (згадайте, як вам буває
важко після напруженого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось
поділитись, не відмовляйте їй у цьому, вислухайте.


8. Після закінчення занять дайте дитині відпочити. Обід − зручний момент
для цього. Школяр може розповісти про свій робочий день і у такий спосіб
звільнитися від психологічного напруження.


9. Якщо дитина замкнулась у собі, щось її турбує, не вимагайте пояснень,
нехай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.


10. Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши,
не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з дитиною спокійно.


11. Після школи не змушуйте дитину одразу сідати за виконання завдань,
необхідно 1,5 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання
завдань - з 15 до 17 години.


12. Пам'ятайте, що телевізор - ворог № 1 успішного навчання. Не потрібно
вмикати його раніше, ніж усі завдання будуть виконані. Якщо дитина
дивиться телевізор під час денного відпочинку, то їй буде важко
зосередитись. Бажано дозволяти дивитися тільки дитячі передачі.

 

13. На початку навчального року корисно контролювати, як дитина виконує
домашні завдання. Перевіряйте, чи правильно вона зрозуміла пройдений
матеріал, попросіть її прочитати вголос. У І і II чверті краще це робити
щовечора, а в II півріччі контроль можна зменшити до 2-3 разів на тиждень.


14. Перевіряти не значить „робити замість" − ніколи не підказуйте дитині
готових рішень. Обов'язково перевірте, щоб те, що потрібно було вивчити
напам'ять, було вивчено добре: точність виконання завдань − важлива умова
успішного навчання. Потрібно також впевнитись, що дитина може
застосувати набуті знання на практиці. Для цього їй треба запропонувати
виконати кілька вправ.


15. Не треба навантажувати дитину позашкільною діяльністю з самого
початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для
загального розвитку, але спочатку впевніться, що у дитини вистачить сил і
часу. Початок навчального року − період стресу, і перевантаження можуть
тільки нашкодити.


16. Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) півгодини для спілкування з
дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її
радощі.


17. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Усі
розходження щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Коли щось не
виходить, порадьтеся з вчителем, психологом. Не зайвим буде почитати
літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.


18. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини, коли щось її турбує:
головний біль, поганий загальний стан. Найчастіше це об'єктивні показники
втоми, перевантаження.


19. З перших днів навчання вимагайте виконання режиму дня дитиною, щоб
вона лягала спати в один і той же час. Сон для школярів має першочергове
значення. У І чверті дитина повинна спати не менше 10-11 годин, потім
можна скоротити до 9-10 годин.


20. Якщо дитина засинає не відразу, все одно примушуйте її лягати в ліжко. І
не треба думати, що школяр уже достатньо дорослий для того, щоб йому
розповідали казки. Використайте спосіб, перевірений століттями: тихо
поговоріть з дитиною перед сном, попросіть її що-небудь розповісти чи
розкажіть самі. Такі хвилини - одна з не багатьох можливостей для
справжнього спілкування.


21. Знайте, що навіть великі діти (7-8 років) люблять казки, особливо перед
сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтесь цього робити. Це їх заспокоює,
знімає денну напругу, допомагає спокійно заснути і відпочити. Не нагадуйте
перед сном про неприємні речі, про роботу. Завтра новий трудовий день і
дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в цьому їй мають батьки

своїм доброзичливим ставленням. Чекати якогось дива від дитини, радісних
поривів душі, доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині,
постійно заохочуючи її.


22. Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швид

ко проходить,
його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нормальний ритм і не
піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на
дитину чи порівняння з іншими можуть розвинути комплекс
неповноцінності. Навпаки, інколи треба похвалити дитину, навіть коли у неї
щось не виходить, дати їй невеличкий перепочинок і потім повернутися до
виконання завдань.


23. Ні в якому разі не ставте ваші стосунки з дитино

ю в залежність від її
успішності. Гарні довірливі стосунки і усвідомлення того, що дитина завжди
може розраховувати на Вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на
успіх з початку нового навчального дня.


24. Дитина має відчувати, що ви завжди її любите, завжди їй допоможете та
підтримаєте.

1 ВЕРЕСНЯ

  1. У переддень цього свята розкажіть дитині, як ви колись пішли до першого класу, яка у вас була шкільна лінійка, перегляньте разом фотографії.
  2. Дитина, імовірно, вранці цього дня хвилюватиметься. Налаштуйте її на позитив­ний настрій ще вдома. Для цього можете прикрасити її кімнату повітряними кульками, плакатом із веселим написом.
  3. Багато хто з батьків вважає, що подарунки цього дня робити не слід. Однак яскравий згорток поруч із подушкою дещо розвіє дитячі хвилювання та підкреслить важливість події.
  4. Протягом цього дня забороніть собі повчати дитину, не засмучуйтеся, не гнівайтеся, не обурюйтеся й не підвищуйте голос на малюка.
  5. Відкладіть        усі справи. Коли малюк вперше переступить поріг школи, ви маєте бути поруч із ним.
  6. Скажіть своєму школярику, який чудовий вигляд він має!
  7. Опісля поговоріть із дитиною про її враження, похваліть за те, що вона трималася впевнено.
  8. Сподіваємося, ви не забудете сказати дитині, як сильно ви її любите.
  9. Увечері влаштуйте святковий чай. З такого приводу запросіть бабусь, дідусів, їм також буде приємно привітати першокласника.
  10. Засинаючи, дайте собі слово бути стосовно дитини й надалі такими ж спокійними, як у цей святковий та урочистий день.

 

 

Мовний аспект

Якщо в батьків запитати, в чому, на їхню думку, полягає підготовка до школи, багато хто з них відповість, що це означає навчити дітей читати, писати, лічити. Цим і обмежаться. Так, навички лічби, читання, письма дуже допоможуть майбутньому першокласнику, якщо тільки будуть правильно сформовані, отже, найважливіше – якість оволодіння знаннями та навичками.

І все-таки, у чому ж полягає готовність до навчання в школі? Педагоги і психологи вважають головним – сформувати в дитини готовність пізнавати, адже помічено, що в початковій школі і, насамперед , в 1 класі важче вчитися не тим дітям, в яких недостатній обсяг знань, а тим, які не вміють думати.

Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості:
• інтелектуальний 
• емоційний
• соціальний

Під інтелектуальною зрілістю розуміється :
- концентрація уваги дитини;
- аналітичне мислення;
- уміння відтворювати зразок
- розвиток дрібної моторики пальців рук

Емоційна зрілість розуміється як можливість тривалий час виконувати не дуже привабливе завдання.

До соціальної зрілості відноситься потреба дитини в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти своє поводження законам дитячих груп, а також здатність виконувати роль учня в ситуації шкільного навчання.

Розвиток мислення тісно пов’язаний із суттєвими позитивними зрушеннями у мовленні дошкільнят. Швидко зростає словниковий запас дітей.
На шостому році життя активний словник дитини має складати від 2500 до 3000 слів. Висловлювання дитини стають більш повними та точними. В п’ятирічному віці діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про оволодіння одним з найважчих видів мовлення - монологічним мовленням. В висловлюваннях дитини з’являються складні речення ( Тато дивився телевізор, а ми з мамою читали цікаву книгу).В мовленні дитини з’являються слова, що позначають якість предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак, дерев’яний стіл). Дитина використовує синоніми та антоніми. Дитина вже правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови. В мовленні п’ятирічних дітей з’являються присвійні прикметники ( собача лапа, заячі вуха), складової структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями. Значно покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі звуки (ш, ж, ч) та звуки р, рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни тих чи інших складних звуків, або спотворення їх правильної вимови.

Усім відомо, як люблять діти ставити запитання. Дорослі повинні обов’язково уважно ставитися до цього. В одних випадках треба самому відповісти, а в інших сказати : «А як думаєш ти?», «Подумай сам», «Чому ти так сказав?»
Дітей потрібно практикувати в сприйнятті навколишнього світу. Дошкільник повинен уміти розказати про предмет, порівняти його з іншими, назвати його колір, форму, величину, описати рослину, тварину, картинку. Причому робити це без допоміжних запитань, чітко, послідовно, правильно вживаючи при цьому слова.

Як вже було сказано, запорукою готовності до навчання є розвиток дрібних м’язів пальців рук, це впливає і на розвиток мовлення дитини, і на підготовку руки до письма. Яким же чином розвивати дрібну мускулатуру руки дитини?
• Розминати пальцями тісто, глину, пластилін, м’яти поролонові кульки, губку.
• Катати по черзі кожним пальцем дрібні намистинки, камінчики, кульки.
• Ляскати в долоні тихо, голосно, в різному темпі.
• Нанизувати намистинки, ґудзички на нитки
• Зав’язувати вузли на товстій і тонкій мотузках і шнурках
• Заводити будильник, іграшки ключиком.
• Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцем, крейдою, фарбами, ручкою і так далі.
• Різати ножицями
• Конструювати з паперу (ори гамі),в’язати
• Робити пальчикову гімнастику (пальчиковий театр) – показ
• Складання пазлів
• Шнурівка
• Кулак – ребро – долоня

Отже, мовленнєва підготовка дітей до школи – особлива підготовка, що специфікою свого змісту стимулює інтелектуальну, емоційно-вольову, мотиваційну готовність дошкільнят та готовність у сфері спілкування. Вона передбачає достатню адаптацію дітей до умов шкільного навчання, до нових програмових вимог.

Бажаю вам успіхів, шановні дорослі, у відповідальній справі – підготовці дитини до школи.

 

https://www.facebook.com/matarzhukyu

 БІЛЬШЕ ФОТО ТА ВІДЕО у мережі facebook

https://www.facebook.com/matarzhukyu

enlightened

Логін: *

Пароль: *