Поляницький ЗДО ”Ластівочка”, Поляниця
Івано-Франківська область, Надвірнянський район

реалізація програми на 2023/24 навчальний рік

Індивідуальна навчальна програма гуртка

для дітей дошкільного віку 

«Весела англійська»
1,2,3  рік навчання керівник гуртка   «Весела англійська»    Буратчук О. В                                               

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

         Сучасний зміст дошкільної освіти передбачає гармонійний та все­бічний розвиток дитини за умови здійснення педагогічного процесу на засадах гуманізації та демократизації. Зокрема, Закон «Про позашкільну освіту».  Базовий компо­нент та чинні програми дошкільної освіти орієнтують педагогів на впровадження у практику цілісного підходу до розвитку, виховання і навчання дитини, який передбачає формування життєздатної, свідо­мої, всебічно розвиненої, творчої особистості. Навчання іноземної мови є не обов’язковим , але бажаним компонентом дошкільної освіти. Таке навчання є важливим засобом гармонійного розвитку особистості, формування її життєвої компетенції.

Навчання дошкільників англійської мови  - це особливий вид освітньої діяльності. В процесі навчання мова виступає водночас предметом   і провідним засобом навчання. У процесі навчання діти не вивчають складових частин незнайомої мови, а одразу опановують її як засіб спілкування.

Навчання відбувається  в умовах штучного білінгвізму, і це, на відміну від природного двомовного середовища, призводить до додаткових труднощів. Усі малята спочатку з радістю починають вивчення нової мови, та вже через кілька занять у більшості цей інтерес може зникнути. Адже у дошкільників ще не сформовані ті види мотивації, що дають змогу їм розуміти, яке вагоме значення матиме знання іноземної мови у їхньому майбутньому дорослому житті.

Розвиток психічних та фізіологічних процесів більшості старших дошкільників сягає рівня, який створює передумови для забезпечення системності їх іншомовного навчання. Педагогічна теорія довела, освітянська практика підтвердила, що діти 5-6 річного віку можуть успішно оволодівати англійською мовою, не втрачаючи інтересу до її вивчення. Це пояснюється тим, що у старшому дошкільному віці кожна дитина «є спеціалістом засвоєння будь-якої іноземної мови» (Е. Пулгрем), а правильно організоване навчання сприяє пришвидшеному становленню важливих психічних процесів, формуванню нових психічних якостей особистості.

Методично грамотно організований педагогічний процес має від­повідати запитам сучасності та спрямовуватися на розвиток у дити­ни якостей, необхідних їй у майбутньому житті для реалізації себе як члена суспільства і неповторної індивідуальності зі своїми специ­фічними запитами, планами самореалізації та створенням власної концепції життєтворчості.  Враховуючи все зазначене вище створено програму гуртка «Весела англійська». Програма є адаптованою, в основу якої покладено основні підходи до організації педагогічної діяльності та тематичні розділи сучасної програми з англійської мови дітей дошкільного віку ( автор H.Q.Mitchel «NEW YIPPEE» ВИДАВНИЦТВО «mm Pubblication» Великобританія  та  Дженні Дулей и Вірджинія Еванс «Happy hearts 1». ).  Вік дітей, що у реалізації цієї освітньої програми 3-4, 4-5, 5-6 років. Заняття проводять у групах 8-9 чол. Програма дозволяє дітям дошкільного віку набути прості розмовні навички та гарантує успішне просування дітей у сприйнятті англійської мови на слух.

Терміни реалізації

Програма розрахована на рік навчання.

Головними принципами програми є:

  • Відповідність завданням освіти і виховання дітей дошкільного віку, насамперед збереження їх  фізичного і психічного здоров’я, послідовної гуманізації, демократизації та гуманітаризації освітньо-виховного процесу;
  • Відповідність навчального матеріалу рівню анатомо-фізіологічного, психічного та інтелектуального розвитку дітей;
  • Врахування рівня знання рідної мови і мовленнєвого розвитку дітей;
  • Врахування пропедевтичного, підготовчого характеру вивчення іноземної мови у дошкільному навчальному закладі;
  • Забезпечення ігрового характеру навчальної діяльності дітей під час навчання;
  • Науковість;
  • Доступність;
  • Комунікативна спрямованість;
  • Особистісна орієнтація;
  • Взаємопов’язане  (інтегроване) навчання видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння) та мовної підготовки, (фонетика, лексика, граматика);
  • Інтеграція змісту і технології навчання.

 

Головна мета навчання іноземної мови у дитячому виховному закладі – формування в вихованців комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом, узгодженим з їх віковими можливостями.

Раннє навчання англійської мови -  це не вузько спрямована підготовка до іншомовного спілкування, не муштра методами імітації дітей, які віковим розвитком ще не підготовлені до довільного запам’ятовування незрозумілих слів, фраз та кліше. Навчання дошкільників англійської мови -  це передовсім система певним чином організованої педагогом цільової ігрової діяльності, що сприяє розвиткові і вихованню дитини, реалізації нею у процесі такої діяльності нагромадженого досвіду і сформованих якостей для засвоєння мінімізованого обсягу англомовних знань та вмінь. Тобто мета дошкільного навчання передбачає реалізацію виховних, розвивальних, освітніх та практичних цілей.

Визначення мети навчання дошкільників англійської мови має для практики неформальне значення.

Розвивальна, виховна, освітня цілі навчання набувають пріоритетного значення порівняно з практичною ціллю, а не навпаки. Процес навчання англійської мови має бути засобом соціалізації дитини, допомагати розкрити її особистий потенціал з урахуванням індивідуальних особливостей.

 

Практична ціль навчання дошкільників англійської мови -  це формування елементарної англомовної комунікативної компетенції.

Комунікативна компетенція особистості базується на мовленнєвій, мовній, соціокультурній, навчальній компетенціях. Мовленнєва компетенція дошкільника інтегрує компетенції в аудіюванні та говорінні, є вмінням адекватно і доречно користуватися мовою у конкретних ситуаціях. Мовна компетенція поєднує у собі фонетичну, лексичну та граматичну компетенції. Соціокультурна компетенція містить країнознавчу та лінгвокраїнознавчу компетенції. Навчальна компетенція передбачає сформованість навчальних умінь.

Викладені принципи і розуміння мети навчання визначають підходи до особливостей формування комунікативної компетенції дошкільника. У процесі дошкільного навчання дитина здобуває лише початкові мовленнєві уміння, що базуються на елементарних англомовних знаннях, рецептивних слухових, лексичних та граматичних навичках. Мовний матеріал дитина засвоює лише як засіб оформлення або розуміння висловлювань у процесі спілкування. Під час ігрової навчальної діяльності діти опосередковано долучаються до основ соціокультурної та навчальної компетенцій англомовного спілкування.

Отже, практична ціль дошкільного навчання англійської мови передбачає оволодіння дітьми уміннями в аудіюванні та говорінні, достатніми для того, щоб вступити у мовленнєвий контакт з співрозмовником, долучитися до розмови, отримати і передати елементарну інформацію, пов’язану зі змістом дитячого спілкування, припинити спілкуватися та ін.., а не просто сказати якусь фразу англійською мовою.

Завдання навчання :

  • Викликати у дітей інтерес до вивчення англійської мови і підтримувати цей інтерес впродовж усього періоду навчання ;
  • Цілеспрямовано навчати спілкування англійською мовою у межах комунікативного мінімуму, що пов'язаний зі світом дитинства;
  • Залучати мовленнєвий досвід дітей спілкування рідною мовою для перенесення на спілкування англійською і навпаки;
  • Актуалізувати у процесі навчання позитивні риси характеру, формувати новоутворення культури спілкування, прояви загальнолюдських моральних якостей;
  • Ознайомлювати дітей з елементами соціокультури Великої Британії та США;
  • Формувати ставлення до довкілля, що передбачає відкритість, толерантність, повагу до інших народів, виключає забобони, стереотипи, дискримінацію.

 

Зміст програми

Добір змісту навчального матеріалу проведено з урахуванням:

  • Забезпечення наступності дошкільного та раннього шкільного англомовного навчання;
  • Мотивації змісту та характеру спілкування дітей старшого дошкільного віку;
  • Частотності лексики дітей цього віку і насамперед частотності вживання дієслів та іменників;
  • Забезпечення повторюваності оперування дібраними для вивчення лексичними одиницями та мовленнєвими функціями;
  • Поступово наростання складнощів матеріалу та мовленнєвих функцій.

Тому на дошкільний етап навчання дібрано сфери спілкування (тематика), лексичні одиниці (поняття), комунікативні функції, які описують категорії поведінки, характерні для дітей дошкільного віку, і які будуть повторно опрацьовуватися на заняттях з іноземної мови у молодших класах школи. Послідовність опрацювання ситуацій спілкування (тем ) визначена логікою ускладнення комунікативних функцій -  спочатку формуються навички привітання, прохання, знайомства, а далі оперування предметами, виконання дій, повідомлення тощо.

Програма гуртка передбачає навчання дітей 4-6 років у групах початкового рівня тривалістю 1 рік. Заняття проводяться раз на тиждень.  Відповідно до Закону «Про позашкільну освіту» тривалість занять для цієї вікової групи становить до 30 хв. Кількість дітей у групі до 15осіб.

 

 

 

https://www.facebook.com/matarzhukyu

 БІЛЬШЕ ФОТО ТА ВІДЕО у мережі facebook

https://www.facebook.com/matarzhukyu

enlightened

Логін: *

Пароль: *