Поляницький ЗДО ”Ластівочка”, Поляниця
Івано-Франківська область, Надвірнянський район

Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткової роботи на 2023/2024 р.

 

                                                                                                      

Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткової роботи

практичного психолога Молдавчук Роксолани Василівни на 2023/24р.

для дітей з аутизмом розроблено згідно комплексної програми розвитку дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / Наук. кер. та заг. ред. Т. В. Скрипник.

 

І рівень

 

 

 

 

 

Дитина в соціумі

 

Мовлення дитини

 

Сенсорно-пізнавальний простір

 

Ігрова діяльність

 

Формування рухових навичок

Розвиток соціально-побутових навичок

 

Примітки

 

1.1

Формувати уявлення про власне тіло.

Розвивати немовленнєві прояви дитини

(викону­вати відповідні дії з дитиною:

обіймати, лоско­тати, привертати увагу до обличчя дорослого).

Формувати прагнен­ня дитини досліджувати власне відображення у дзеркалі.

Формувати позитивно-емоційний відгук, використовуючи вірші-забавлянки.

Формувати імі­тацію загальної моторики

(по­махати рукою, плескати в доло­ні).

Формувати імітацію дрібної моторики (вка­зівний жест).

Прищеплюва­ти соціально-побутові навички

 (брати і тримати в руці ложку, горнятко).

 

 

1.2

Формува­ти вміння орієнтува­тися в тілобудові людини (завдяки ба­гаторазовим повторен­ням).

Вчити вмінню співвідносити власне ім'я з со­бою.

Досліджувати предмети

(брати в руки, розглядати, перекладати з руки в руку).

Вивчати частини тіла на собі та на ляльці.

Формува­ти імітацію загальної

(привітання за руку)

і дрібної моторики

(по­стукування вказівним паль­цем по столу).

Формува­ти вміння користуватися горнятком, ложкою.

 

 

1.3

Формувати передумови

не уникати погляду в обличчя людини.

Фіксувати погляд на

предметі, шукати

предмет, що зник.

Вчити викорис­товувати для спілкування же­сти: "так" - тверджувальний,

"ні" - заперечувальний рух головою.

Формувати вміння захо­плювати пред­мет вказівним та великим пальцями

 (пін­цети и й захват).

Виконувати

прості ігрові дії разом із дорослим і за наслідуванням.

Формува­ти імітацію загальної мото­рики

 (кивок го­ловою "Так",

по­хитати головою "Ні")

 і дрібної моторики (з'єднати вели­кий і вказівний пальці).

Формувати навичку миття рук з допомо­гою дорослого.

 

 

1.4

Формувати вміння

реагувати на інструкцію

"Подивися на мене".

Вчити застосовувати для спілкування жест "Дай"  (відкрита долоня простягнутої руки)  та вказівний жест  (вказівний палець).

Формувати вміння

орієнтуватися у квазіпросторовому полі (втулки. вкладки).

Вчити адекватно використовувати

знайомі іграшки за функціональним призначенням.

Формувати імітацію загальної (руки вгору, руки вниз) і дрібної моторики (захоплення предмета трьома пальця­ми).

Формувати навички одягання, роздягання.

 

 

1.5

Вчити дитину  стежити за іграшкою.

що палає.

Диференціювати

поняття "Так".

"Ні" за допомогою

провокаційних

запитань (наприклад, вказуючи на м'ячик, дорос­лий запитує: "Це яблуко?").

Вчити дитину

утримувати

та відпускати іграшки, виготовлені з різних матеріалів

 (м'які, тверді).

Формувати навички гратися

серед інших дітей, гра при

цьому може бути паралельною.

Формувати імітацію загальної моторики

(використання двокомпонентних дій імітування: "Доторкнися до носа", "Плесни в долоні") та імітацію дрібної моторики

 ("З'єднай великий палець з іншими паль­цями руки по черзі").

Вчити складати іграшки на місце

(методика: рука в руці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II РІВЕНЬ

 

2.1

Формувати вміння обстежувати

навколишнє

середовище (дорослий називає предмет, дитина показує названий предмет).

Розвивати та підтримувати

здатність до будь-яких вербальних проявів.

Розрізняти поняття "один-багато".

Вчити розрізняти

та впізнавати червоний колір.

Вправляти у наслідуванні

простих дій із лялькою.

Імітувати загальну моторику:використання

двокомпонентних дій

("Плесни в долоні", "Піднеси руки догори"). Імітувати дрібну моторику: скла­дання мозаїки.

Привчати займати

відповідне місце за столом під час

прийому їжі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2

Формувати

спостережливість, уміння в люстерку впізнавати себе,інших дітей і дорослих.

Вчити дитину

користуватися словами "це", "ось".

Вчити виокремлювати

один і багато предметів

із групи предметів.

Продовжувати формувати поняття "один", "багато": виконувати дії з мильними

бульбашками (ловити, самостійно видувати).

Імітувати загальну моторику: вчити виконувати  інструкцію "Сядь - встань" (на стілець, зі стільця). Імітувати дрібну моторику: вчити нанизувати намистинки на мотузку.

Формувати вміння

визначати своє місце у

просторовому середовищі (стілець, шафа, ліжко тощо).

 

 

2.3

Вчити дитину адекватних методів

сприймання та обстеження живих і неживих предметів

оточення, впізнавати себе і близьких на фотографіях.

Вчити дитину

користуватися

словами "нема", "є", позначати семантичну

категорію зникнення.

Вчити розрізняти предмети за розміром

(великий, маленький);

розрізняти дві різні

геометричні фігури (квадрат, круг).

Моделювати за наслідуванням

різні будівлі з великого та малого іграшкового

будівельного матеріалу.

Загальна моторика:

вчити виконувати

інструкцію "Дай руку", "Ідемо за руку". Дрібна моторика: вчити відщипувати шматочки пластиліну.

Формувати вміння

знімати предмети одягу та взуття без застібок.

 

 

2.4

Формувати  почуття власності: сприяти розвитку уявлень дитини про себе як власника відповідних речей  (місце за столом, ліжко, посуд).

Вчити виконувати дію за словесною інструкцією. "Іди сюди", "Подивися на мене", "Сідай".

Ознайомлювати з формами предметів (куб, куля). Вчити розрізняти та впізнавати жовтий колір.

Вчити виконувати за допомогою дорослого ігрові дії за наслідуванням:  

завантажувати автомобіль

(геометричні фігури).

Загальна моторика:

вчити виконувати

двокомпонентні інструкції ("Доторкнися до плечей", "Доторкнися до колін").  Дрібна моторика: вчити розкачувати "ковбаску" із пластиліну.

Вчити складати іграшки у визначене місце.

 

 

 

ІII РІВЕНЬ

 

3.1

Підхоплювати

Зацікавленість дитини так, ніби сам цікавишся саме тим предметом, ситуацією, на яку дитина звернула увагу.

Вчити впізнавати

тварину за звуконаслідуванням.

Вчити розрізняти

поняття  "один-мало".

"багато".

Виконувати прості ігрові дії відповідно до прохання дорослого, використовуючи муляжі тварин.

Загальна моторика: розвивати навички стрибати (підстрибувати на обох ногах). Дрібна моторика рук: вчити різати пластилін пластиковою стекою на шматочки.

Удосконалювати навички правильного с вчити використовувати

під час їжи серветку.

 

 

3.2

Розвивати вміння привертати увагу

дитини до самої себе

прийнятними методами.

Збагачувати словник

дієсловами за допомогою дібраних

дієслівних карток.

Формувати розуміння

Питання "Скільки?"

Вчити розрізняти

та впізнавати

зелений колір.

Виконувати з допомогою дорослого ігрові дії відповідно

до словесної інструкції.

Ігрові дії з  лялькою.

Загальна моторика: перестрибувати  відштовхуючись обома ногами через гімнастичну палицю, що лежить на підлозі. Дрібна моторика: ознайомлення з ножицями. Вчи­ти різати папір.

Формувати вміння

мити руки, обличчя у правильній  послідовності.

 

 

3.3

Вчити реагувати на власне ім'я, що його

вимовляє дорослий з різною інтонацією.

Формувати вміння

відповідати на запитання про певну ситуацію 

("Що ти робиш?" в той момент, коли дитина чимось зайнята).

Вчити розуміти частини цілого, показувати частини та співвідносити їх із зображеннями.

Закріплювати знання про жовтий, червоний, зелений кольори.

Виконувати ігрові дії за допомогою дорослого

(за словесною  інструкцією):

будування гаража

для автомобіля.

Загальна моторика: вчити

стрибати в обруч,

поклавши його на підлогу, і вистрибувати з нього.

Дрібна моторика:

малювання фарбами, за допомогою пальчиків.

Вчити дотримуватися

послідовності під час

одягання та роздягання за

допомогою візуального

плану дій.

 

 

3.4

Формува­ти статеву ідентифікацію і диференціацію за допомогою використання спеціальних ігор та іграшок.

Запитуючи про зображене на картинці, на­полягати на відповідях про суб'єкт-об'єкти у взаємодії.

У такий спосіб допомагаючи дитині вислов­люватися словосполученнями (ліжко ляльки), використовуючи підказки.

Вчити розріз­няти площинні геометричні фігури (три­кутник);

 

розрізняти та впізнавати синій колір.

Розвивати зацікавленість довкіллям.

Дидактична гра "На городі".

Загальна мото­рика: розвивати навички метання предмета: кидати великий м'яч знизу обома ру­ками дорослому і ловити його.

Дрібна мотори­ка: розвивати координацію рухів рук через ігри у піску.

Формува­ти вміння розуміти та виконувати доступні доручення (поївши, від­нести тарілку).

 

 

3.5

Прищеплюва­ти шанобливе ставлення до дорослих та однолітків.

Вчити дитину оперувати пред­метом, що її цікавить (ховати іграшку високо на полицю, на стіл).

Потім мінятися ролями і просити дещо сховати.

Виокремлю­вати два пред­мети з множин за наслідуван­ням, за зраз­ком.

 

Вчити лічити в межах 2.

Формувати вміння об'єд­нувати ігрові дії у логічні лан­цюги, складені з двох або кількох послідовних дій (наприклад: навантажити вантажівку овочами).

Загальна мото­рика: розвивати навичку метання предмета, про­кочувати м'яч однією або обома руками по підлозі, намагаючись влучити в предмет. Дрібна моторика: співвідносити кількість "один", "два" з кількістю пальців.

Формувати звичку ко­ристуватися індивідуальним гре­бінцем.

 

 

3.6

Формувати вміння у

доступній формі адекватно емоційно

відповідати на події, ситуації та емоції іншої людини.

Вчи ти використовувати займенники "мій", "моя".

"моє"

(називання частин власного тіла; предметів.

що належать дитині: "мій ніс", "моє пальто").

Вчити і  розрізняти поняття "великий -маленький",

"однакові -різні".

Вчити розрізняти та впізнавати

білий колір.

Формувати прості пантомімічні вміння

на тему "Сад, город".

Загальна  моторика: розвивати основні рухи дитини під час ходьби, формувати слухо-рухову та зорово-рухову координацію (поняття "вперед -назад").

Дрібна моторика: вчити різати ножицями по прямій лінії.

Закріплювати  негативне

ставлення до шкідливих

звичок (брати пальці та

різні предмети до рота

 

 

3.7

Вчити відсто­ювати в різній формі відчуття власності "моє"

 

(виявляти емоції у відповідь на ситуації, події).

Називати частини тіла та предме­ти, що належать другій особі: "твій", "твоя", "твоє" тощо.

Об'єднувати предмети у різноманітні множини, орієнтуючись на колір (жов­тий, червоний, зелений, синій, білий)

 

(ди­дактична гра "Вибери все біле).

Сюжетна взаємодія з двома діючими особами

(водій -пасажир, 

мама -донька,

лікар -пацієнт тощо).

Загальна мото­рика: формувати цілеспрямовану моторну актив­ність (рухлива гра "Упіймай м'яч").

 

Дрібна моторика: елементи гудзикотерапії (ви­кладаємо малю­нок із ґудзиків).

 

Виховувати самостійність дітей у типових побутових ситуаціях через закріплення раніше сформова­них навичок

(навички самообслуго­вування).

 

 

ІV рівень

 

4.1

Формувати  вміння впливати на людей з метою привернути

їхню увагу до себе, до своєї діяльності.

Вчити дитину формулювати

прохання у вигляді словосполучень

"хочу цукерку".

Ознайомлювати з числом і цифрою 3.

 

Вчити порівнювати предмети за висотою.

Формувати ставлення

до ляльки як до "макета"

людини, призначеного для гри (дивитися

в очі, погладжувати по

голівці).

Загальна моторика: формувати вміння

виконувати за наслідуванням різні

рухи кінцівок, простежуючи

за допомогою зорового аналізатора.

Дрібна моторика: ниткографія.

Формувати навички

ручної праці, брати участь у виготовленні

виробів із природного

матеріалу.

 

 

4.2

Вчити вжи­вати слова, спрямовані на налагодження контактів із довколишнім

("іди сюди", "пограймо­ся"),

адекват­но реагувати на них.

Стимулювати до вживання слів-звертань (наприклад, "мамо", "дай пити").

Вчити розріз­няти та впізна­вати чорний колір; чергувати два кольори, викладаючи різноколірні бруски чи куби­ки у  відповідній послідовності.

Вчити послі­довно відтворювати ланцюжок ігрових дій

 

(наприклад, годування, вкладання ляльки спати тощо).

Загальна мото­рика: стимулювати та підтримувати рухову актив­ність 

(повороти  праворуч-ліворуч, 

 

права - лі­ва рука в сто­рону, долонею догори)

Підвищувати самостійність дитини в типо­вих побутових ситуаціях

 

(на­приклад, участь у добрих справах: погодувати тва­рин тощо).

 

 

4.3

Здійснювати цілеспрямова­ний супровід предметної діяльності та гри дитини(намагатися завершити роботу в доступній формі, звертаючись по допомогу, шу­кати потрібний матеріал).

Закріплювати поняття кіль­кості, величини, кольору.

 

Вчити правильно узгоджувати слова у слово­сполученні.

Ознайомити з числом і циф­рою "4".

 

Вчити порівнювати дві групи предметів накладанням, прикладанням, перелічуванням.

Вирішувати проблемно-ігрові ситуації

 

("Наш вед­медик захворів...",

 "У лисички немає будиночка...").

Загальна мото­рика: виконува­ти образні рухи: "Як стрибає зай­чик?"

(ходіння навшпиньки, стрибки на обох ногах).

Дрібна моторика: скла­дання мозаїки, гра з квасоли­нами.

Опановувати різні способи взаємодії у повсякденно­му спілкуванні та побутовій діяльності.

 

 

4.4

Заохочувати дитину

брати участь у різних видах колективної

діяльності з однолітками.

 

Формувати знання про

категоризацію предметів

 

(яблуко, груша - це

фрукти).

 

Вчити збільшувати або зменшувати кількість предметів на 1.

Ознайомлювати з прийомами поділу предметів на рівні частини.

 

Лічба в межах 4.

 

Добирати з допомогою

дорослого іграшки для здійснення знайомих

ігрових дій побутового

характеру.

Загальна моторика: формувати навички ходьби по доріжці.

Дрібна моторика:

застібаємо - розстібаємо ґудзики.

Створення умов

для розвитку

пізнавальної

спрямованості на функціональні

властивості предмета

(наприклад: "Що з ним (предметом) можна

робити").

 

 

V рівень

 

                                                                                       

5.1

Формувати в дитини вміння регулювати свої дії

 

(пірамідка у зібраному

вигляді,

 зняти кільце - нема пірамідки).

Вчити дитину встановлювати

причиново-наслідкові

зв'язки.

Сформувати уявлення про час доби та

особливості діяльності людини в цей час.

 

Ознайоми­ти з числом та формувати вміння лічити

до 5.

Розвивати вміння використовувати у грі різні будівельні споруди.

Загальна моторика: формувати вміння

наслідувати різні рухи під час фізичних вправ. Вправи для розвитку координації рухів (почергове пеенесення ноги в положенні сидячи че­рез палицю).

Дрібна мотори­ка: пальчикові вправи "Сонеч­ко", "Дощик".

Закріплювати

навички ручної

праці(виготовлення з дорослим запропонованих виробів).

 

 

 

5.2

Формувати вміння дитини наслідувати

поведінку дорослого.

Розвивати бажання

наслідувати.

Використовувати в роботі недавній до­свід дитини.

Схвалювати умовиводи та коментарі дитини (ство­рення альбому зі світлин і малюнків).

Ознайомлення з числом і цифрою 6.

Вчити

розрізняти та впізнавати коричневий колір.

Формувати спільну діяльність у невеликих

групах (2-3 дітей), розви­вати дружні

партнерські взаємини у грі.

Загальна моторика:вправи для формування цілеспря мованості рухів:

кидання м'яча в обруч, що лежить на підлозі.

Дрібна моторика: розвивати вміння правиль­но тримати олівець.

Вчити дитину поєднувати події між со­бою та говорити про намічені закономірності у найближчому оточенні

 

 

 

5.3

 

Формувати відчуття

оптимальної дистанції у взаєминах із різними людьми

 

(визнавати

відповідні межі допустимої поведінки)

Активно використовувати сюжетні картинки; спочатку впорядковувати їх, а потім на основі відповідної послідовності вчити дити­ну будувати розповідь.

Вчити порівнювати предмети за довжиною

та шириною.

 

Перелічувати предмети та їх зображення в

межах 6.

Вчити складати

(накладати) сюжетний

малюнок, що його запропонував педагог.

з дрібних геометричних фігур (обіграти сюжет).

Загальна моторика: залучати дитину до спільної дії з ровесниками

(ходьба в колоні, тримаючись за палицю чи мотузку).

 

Дрібна мотори­ка: розвивати вміння правиль­но тримати пензлик.

 

Спонукати дитину

допомагати своїм

одноліткам за

нагадуванням дорослого.

 

 

 

5.4

Позитивно впливати на формування в дитини самоповаги:

Підкреслювати та заохочувати правильну поведінку.

Заохочувати і вчити дитину активно використовувати набуті комунікативні навички.

Вчити орієнтуватися на аркуші паперу, виокремлюючи верх,

низ, сторону, середину.

 

Вчити розрізняти та

розпізнавати блакитний колір.

Вчити уявляти себе персонажем гри, відповідно до ролі застосовувати ігрові дії.

Загальна моторика: розвиток спільної діяльності:

присідання з обручем (один обруч, багато дітей).

Дрібна моторика: розфарбовування

контурних ма­люнків.

Розвивати активність дітей, бажання виконувати доручення

дорослих.

 

 

 

5.5

Під час виконання режимних моментів

стимулювати активність дитини та

викликати в неї потребу в контакті.

Привчати вільно спілкуватися

з дорослими і ровесниками.

відповідати на запитання та самостійно ставити запитання.

Ознайомити з числом

і цифрою 7. Формувати

вміння лічити в межах 7.

 Розвивати навички

використання в лічбі практичних ситуацій

та фрагменти казок

(казка"Ріпка").

Розвивати  навички до спільної  діяльності:

притягування  предмета

(возика з вантажем

на мотузці).

Загальна моторика: формувати відчуття  змагання.

Гра "Хто перший?" (перенесення предметів).

Дрібна моторика: підготовка руки до письма (проведення

прямих ліній)

Пояснювати дітям, чому треба чинити саме так.

Обговорювати можливі наслідки неправильної

поведінки як для самої дитини, так і для довколишніх.

 

 

 

 

 

 

5.6

Вчити усвідомлювати

свої фізичні  можливості,

їх відмінності від можливостей інших

(дорослих, однолітків);

просити допомогу ("допоможи") або говорити "не можу", "мені.

 

 

 

Вчити сприймати, розуміти та відтворювати речення з опорою на сюжетний малюнок.

 

Вправа "Додай потрібне

слово" (у білки народилися...білченята)

Ознайомити з числом та цифрою 8.

 

Вправляти у лічбі предметів у межах 8. називаючи кожне число.

 

Зіставляти  число із предметами.

 

 

 

Розвивати  вміння використовувати

споруди  з іграшкового

будівельного матеріалу в

сюжетно-рольовій  грі.

Загальна та дрібна моторика: розширювати арсенал засобів впливу на розвиток

психомоторної сфери, використовуючи мотив

конкуренції

(гра "Спритні

мотальники").

Формувати розуміння узагальнення предметів за їх функцією

 (посуд для сервірування).

 

 

 

5.7

Розвивати

увагу до ближнього, створювати умови

для дитини, щоб вона почувалася в центрі уваги

(гра "Луна").

Вчити повідомляти про події дня, про

виконані дії.

Ознайомити з геометричною

фігурою - прямокутник.

Вчити розрізняти

геометричні фігури за їх властивостями

(круг, квадрат, трикутник, прямокутник).

Обстежувати форми дотико­во-руховим і зоровим шляхами.

Заохочувати дітей до

використання в іграх

предметів-замінників: кільце від пірамідки -кермо.

Загальна моторика: розвивати навички спільної діяльності.

 

Наприклад: качання пресу в парах.

 

Дрібна моторика: готувати руку до письма(вчити проводити лінії, зигзаги).

Формувати вміння знаходити різні способи

для дослідження

результатів праці

з допомогою дорослого.

(Мотивувати результатом виконаної

роботи.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.8

Формувати вміння спіл­куватися з дітьми та дорослими у відповідній ситуації

(вміти вислухати ін­шого, звертатися з проханням).

Створювати ситуацію, яка б вимагала від дитини корот­кого пояснення

 

(про будову іграшки, вико­нання дій).

Число і цифра 9. Порядкова лічба у межах 9.

Лічба на предметах, множинах та їх зображеннях.

Ознайомлю­вати дітей під час ігор з таким матеріалом як пісок, глина, камінці, їх властивостями.

Загальна мото­рика: розвивати вміння діяти разом із дітьми, наслідуючи дії дорослого.

 

Дрібна моторика: готувати руку до письма (штриху­вання фігур).

Продовжувати вчити добира­ти відповідно до часу доби гігієнічні дії.

 

 

 

5.9

Давати змогу кожній дитині взяти участь у колективній діяльності, визначати своє місце

(наприклад:

спільне малювання)

Вчити класифікувати та узагальнювати предмети, речі, що навколо.

Формувати вміння визначати місце, в якому розташований предмет, і, навпаки, за вказаним місцем знайти предмет

(наприклад: гра "Де заховано?").

Вчити розрізняти та впізнавати ро­жевий колір.

Вчити елементів театралізованих ігор

(наприклад, ляльковий театр).

Загальна моторика: залучати дітей до підготовки спортивних свят.

Дрібна моторика: обводити по контуру предмети.

Продовжувати вчити вживати дієслова у трьох часових формах

 ( я буду їсти, я їм, я поїв)

 

 

 

 

 

 

5.10

Сприяти розвитку

згуртованості групи,

організації спільних дій;

формувати уважне та

бережне ставлення один до одного.

Продовжувати

вчити використовувати

засвоєну лексику у власному мовленні в усіх формах роботи.

Вчити розрізняти

і класифікувати 4 еталонні форми (круг, квадрат, трикутник, прямокутник).

Ознайомити з числом

і цифрою 10.

Порядкова лічба в межах 10.

 

Продовжувати формувати вміння

емоційно відгукуватися

на виставу, співчувати

героям, реагувати на їхні вчинки.

Загальна та дрібна моторика:

 

формувати вміння виконувати рухи за сигналом, узгоджувати

свої рухи (дитини) з рухами інших дітей.

Формувати вміння розподіляти

обов'язки.

 

Послідовно виконувати завдання, допомагати товаришам відповідально

ставитися до завдання.

 

 

 

5.11

Вчити дотримуватися

Моральних правил під час спілкування та

гри із представниками

протилежної статі.

Залучати дитину до перегляду дитячих

книг, сприяти зацікавленому

розгляданню ілюстрації.

Вчити застосовувати

математичні знання і вміння в повсякденному житті.

 Ознайомити

з кольорами веселки.

Розвивати зацікавлення

дитини різними видами

ігор, уміння  дотримуватися правил, дружно гратися,

завершувати гру

 

Загальна моторика: вправляти дітей у різних

видах рухів, добиватися

усвідомленого засвоєння і чіткого їх виконання.

 

Дрібна моторика: підготовка руки до письма.

Постійно стимулювати активність дитини, заохочувати для

закріплення вироблених умінь і навичок.

 

 

 
                                                                                 

 

 

                                                                                                      

Календарно-тематичне планування корекційно-розвиткової роботи

для дітей з аутизмом розроблено згідно комплексної програми розвитку дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» / Наук. кер. та заг. ред. Т. В. Скрипник.

 

І рівень

 

 

 

 

 

Дитина в соціумі

 

Мовлення дитини

 

Сенсорно-пізнавальний простір

 

Ігрова діяльність

 

Формування рухових навичок

Розвиток соціально-побутових навичок

 

Примітки

 

1.1

Формувати уявлення про власне тіло.

Розвивати немовленнєві прояви дитини

(викону­вати відповідні дії з дитиною:

обіймати, лоско­тати, привертати увагу до обличчя дорослого).

Формувати прагнен­ня дитини досліджувати власне відображення у дзеркалі.

Формувати позитивно-емоційний відгук, використовуючи вірші-забавлянки.

Формувати імі­тацію загальної моторики

(по­махати рукою, плескати в доло­ні).

Формувати імітацію дрібної моторики (вка­зівний жест).

Прищеплюва­ти соціально-побутові навички

 (брати і тримати в руці ложку, горнятко).

 

 

1.2

Формува­ти вміння орієнтува­тися в тілобудові людини (завдяки ба­гаторазовим повторен­ням).

Вчити вмінню співвідносити власне ім'я з со­бою.

Досліджувати предмети

(брати в руки, розглядати, перекладати з руки в руку).

Вивчати частини тіла на собі та на ляльці.

Формува­ти імітацію загальної

(привітання за руку)

і дрібної моторики

(по­стукування вказівним паль­цем по столу).

Формува­ти вміння користуватися горнятком, ложкою.

 

 

1.3

Формувати передумови

не уникати погляду в обличчя людини.

Фіксувати погляд на

предметі, шукати

предмет, що зник.

Вчити викорис­товувати для спілкування же­сти: "так" - тверджувальний,

"ні" - заперечувальний рух головою.

Формувати вміння захо­плювати пред­мет вказівним та великим пальцями

 (пін­цети и й захват).

Виконувати

прості ігрові дії разом із дорослим і за наслідуванням.

Формува­ти імітацію загальної мото­рики

 (кивок го­ловою "Так",

по­хитати головою "Ні")

 і дрібної моторики (з'єднати вели­кий і вказівний пальці).

Формувати навичку миття рук з допомо­гою дорослого.

 

 

1.4

Формувати вміння

реагувати на інструкцію

"Подивися на мене".

Вчити застосовувати для спілкування жест "Дай"  (відкрита долоня простягнутої руки)  та вказівний жест  (вказівний палець).

Формувати вміння

орієнтуватися у квазіпросторовому полі (втулки. вкладки).

Вчити адекватно використовувати

знайомі іграшки за функціональним призначенням.

Формувати імітацію загальної (руки вгору, руки вниз) і дрібної моторики (захоплення предмета трьома пальця­ми).

Формувати навички одягання, роздягання.

 

 

1.5

Вчити дитину  стежити за іграшкою.

що палає.

Диференціювати

поняття "Так".

"Ні" за допомогою

провокаційних

запитань (наприклад, вказуючи на м'ячик, дорос­лий запитує: "Це яблуко?").

Вчити дитину

утримувати

та відпускати іграшки, виготовлені з різних матеріалів

 (м'які, тверді).

Формувати навички гратися

серед інших дітей, гра при

цьому може бути паралельною.

Формувати імітацію загальної моторики

(використання двокомпонентних дій імітування: "Доторкнися до носа", "Плесни в долоні") та імітацію дрібної моторики

 ("З'єднай великий палець з іншими паль­цями руки по черзі").

Вчити складати іграшки на місце

(методика: рука в руці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II РІВЕНЬ

 

2.1

Формувати вміння обстежувати

навколишнє

середовище (дорослий називає предмет, дитина показує названий предмет).

Розвивати та підтримувати

здатність до будь-яких вербальних проявів.

Розрізняти поняття "один-багато".

Вчити розрізняти

та впізнавати червоний колір.

Вправляти у наслідуванні

простих дій із лялькою.

Імітувати загальну моторику:використання

двокомпонентних дій

("Плесни в долоні", "Піднеси руки догори"). Імітувати дрібну моторику: скла­дання мозаїки.

Привчати займати

відповідне місце за столом під час

прийому їжі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2

Формувати

спостережливість, уміння в люстерку впізнавати себе,інших дітей і дорослих.

Вчити дитину

користуватися словами "це", "ось".

Вчити виокремлювати

один і багато предметів

із групи предметів.

Продовжувати формувати поняття "один", "багато": виконувати дії з мильними

бульбашками (ловити, самостійно видувати).

Імітувати загальну моторику: вчити виконувати  інструкцію "Сядь - встань" (на стілець, зі стільця). Імітувати дрібну моторику: вчити нанизувати намистинки на мотузку.

Формувати вміння

визначати своє місце у

просторовому середовищі (стілець, шафа, ліжко тощо).

 

 

2.3

Вчити дитину адекватних методів

сприймання та обстеження живих і неживих предметів

оточення, впізнавати себе і близьких на фотографіях.

Вчити дитину

користуватися

словами "нема", "є", позначати семантичну

категорію зникнення.

Вчити розрізняти предмети за розміром

(великий, маленький);

розрізняти дві різні

геометричні фігури (квадрат, круг).

Моделювати за наслідуванням

різні будівлі з великого та малого іграшкового

будівельного матеріалу.

Загальна моторика:

вчити виконувати

інструкцію "Дай руку", "Ідемо за руку". Дрібна моторика: вчити відщипувати шматочки пластиліну.

Формувати вміння

знімати предмети одягу та взуття без застібок.

 

 

2.4

Формувати  почуття власності: сприяти розвитку уявлень дитини про себе як власника відповідних речей  (місце за столом, ліжко, посуд).

Вчити виконувати дію за словесною інструкцією. "Іди сюди", "Подивися на мене", "Сідай".

Ознайомлювати з формами предметів (куб, куля). Вчити розрізняти та впізнавати жовтий колір.

Вчити виконувати за допомогою дорослого ігрові дії за наслідуванням:  

завантажувати автомобіль

(геометричні фігури).

Загальна моторика:

вчити виконувати

двокомпонентні інструкції ("Доторкнися до плечей", "Доторкнися до колін").  Дрібна моторика: вчити розкачувати "ковбаску" із пластиліну.

Вчити складати іграшки у визначене місце.

 

 

 

ІII РІВЕНЬ

 

3.1

Підхоплювати

Зацікавленість дитини так, ніби сам цікавишся саме тим предметом, ситуацією, на яку дитина звернула увагу.

Вчити впізнавати

тварину за звуконаслідуванням.

Вчити розрізняти

поняття  "один-мало".

"багато".

Виконувати прості ігрові дії відповідно до прохання дорослого, використовуючи муляжі тварин.

Загальна моторика: розвивати навички стрибати (підстрибувати на обох ногах). Дрібна моторика рук: вчити різати пластилін пластиковою стекою на шматочки.

Удосконалювати навички правильного с вчити використовувати

під час їжи серветку.

 

 

3.2

Розвивати вміння привертати увагу

дитини до самої себе

прийнятними методами.

Збагачувати словник

дієсловами за допомогою дібраних

дієслівних карток.

Формувати розуміння

Питання "Скільки?"

Вчити розрізняти

та впізнавати

зелений колір.

Виконувати з допомогою дорослого ігрові дії відповідно

до словесної інструкції.

Ігрові дії з  лялькою.

Загальна моторика: перестрибувати  відштовхуючись обома ногами через гімнастичну палицю, що лежить на підлозі. Дрібна моторика: ознайомлення з ножицями. Вчи­ти різати папір.

Формувати вміння

мити руки, обличчя у правильній  послідовності.

 

 

3.3

Вчити реагувати на власне ім'я, що його

вимовляє дорослий з різною інтонацією.

Формувати вміння

відповідати на запитання про певну ситуацію 

("Що ти робиш?" в той момент, коли дитина чимось зайнята).

Вчити розуміти частини цілого, показувати частини та співвідносити їх із зображеннями.

Закріплювати знання про жовтий, червоний, зелений кольори.

Виконувати ігрові дії за допомогою дорослого

(за словесною  інструкцією):

будування гаража

для автомобіля.

Загальна моторика: вчити

стрибати в обруч,

поклавши його на підлогу, і вистрибувати з нього.

Дрібна моторика:

малювання фарбами, за допомогою пальчиків.

Вчити дотримуватися

послідовності під час

одягання та роздягання за

допомогою візуального

плану дій.

 

 

3.4

Формува­ти статеву ідентифікацію і диференціацію за допомогою використання спеціальних ігор та іграшок.

Запитуючи про зображене на картинці, на­полягати на відповідях про суб'єкт-об'єкти у взаємодії.

У такий спосіб допомагаючи дитині вислов­люватися словосполученнями (ліжко ляльки), використовуючи підказки.

Вчити розріз­няти площинні геометричні фігури (три­кутник);

 

розрізняти та впізнавати синій колір.

Розвивати зацікавленість довкіллям.

Дидактична гра "На городі".

Загальна мото­рика: розвивати навички метання предмета: кидати великий м'яч знизу обома ру­ками дорослому і ловити його.

Дрібна мотори­ка: розвивати координацію рухів рук через ігри у піску.

Формува­ти вміння розуміти та виконувати доступні доручення (поївши, від­нести тарілку).

 

 

3.5

Прищеплюва­ти шанобливе ставлення до дорослих та однолітків.

Вчити дитину оперувати пред­метом, що її цікавить (ховати іграшку високо на полицю, на стіл).

Потім мінятися ролями і просити дещо сховати.

Виокремлю­вати два пред­мети з множин за наслідуван­ням, за зраз­ком.

 

Вчити лічити в межах 2.

Формувати вміння об'єд­нувати ігрові дії у логічні лан­цюги, складені з двох або кількох послідовних дій (наприклад: навантажити вантажівку овочами).

Загальна мото­рика: розвивати навичку метання предмета, про­кочувати м'яч однією або обома руками по підлозі, намагаючись влучити в предмет. Дрібна моторика: співвідносити кількість "один", "два" з кількістю пальців.

Формувати звичку ко­ристуватися індивідуальним гре­бінцем.

 

 

3.6

Формувати вміння у

доступній формі адекватно емоційно

відповідати на події, ситуації та емоції іншої людини.

Вчи ти використовувати займенники "мій", "моя".

"моє"

(називання частин власного тіла; предметів.

що належать дитині: "мій ніс", "моє пальто").

Вчити і  розрізняти поняття "великий -маленький",

"однакові -різні".

Вчити розрізняти та впізнавати

білий колір.

Формувати прості пантомімічні вміння

на тему "Сад, город".

Загальна  моторика: розвивати основні рухи дитини під час ходьби, формувати слухо-рухову та зорово-рухову координацію (поняття "вперед -назад").

Дрібна моторика: вчити різати ножицями по прямій лінії.

Закріплювати  негативне

ставлення до шкідливих

звичок (брати пальці та

різні предмети до рота

 

 

3.7

Вчити відсто­ювати в різній формі відчуття власності "моє"

 

(виявляти емоції у відповідь на ситуації, події).

Називати частини тіла та предме­ти, що належать другій особі: "твій", "твоя", "твоє" тощо.

Об'єднувати предмети у різноманітні множини, орієнтуючись на колір (жов­тий, червоний, зелений, синій, білий)

 

(ди­дактична гра "Вибери все біле).

Сюжетна взаємодія з двома діючими особами

(водій -пасажир, 

мама -донька,

лікар -пацієнт тощо).

Загальна мото­рика: формувати цілеспрямовану моторну актив­ність (рухлива гра "Упіймай м'яч").

 

Дрібна моторика: елементи гудзикотерапії (ви­кладаємо малю­нок із ґудзиків).

 

Виховувати самостійність дітей у типових побутових ситуаціях через закріплення раніше сформова­них навичок

(навички самообслуго­вування).

 

 

ІV рівень

 

4.1

Формувати  вміння впливати на людей з метою привернути

їхню увагу до себе, до своєї діяльності.

Вчити дитину формулювати

прохання у вигляді словосполучень

"хочу цукерку".

Ознайомлювати з числом і цифрою 3.

 

Вчити порівнювати предмети за висотою.

Формувати ставлення

до ляльки як до "макета"

людини, призначеного для гри (дивитися

в очі, погладжувати по

голівці).

Загальна моторика: формувати вміння

виконувати за наслідуванням різні

рухи кінцівок, простежуючи

за допомогою зорового аналізатора.

Дрібна моторика: ниткографія.

Формувати навички

ручної праці, брати участь у виготовленні

виробів із природного

матеріалу.

 

 

4.2

Вчити вжи­вати слова, спрямовані на налагодження контактів із довколишнім

("іди сюди", "пограймо­ся"),

адекват­но реагувати на них.

Стимулювати до вживання слів-звертань (наприклад, "мамо", "дай пити").

Вчити розріз­няти та впізна­вати чорний колір; чергувати два кольори, викладаючи різноколірні бруски чи куби­ки у  відповідній послідовності.

Вчити послі­довно відтворювати ланцюжок ігрових дій

 

(наприклад, годування, вкладання ляльки спати тощо).

Загальна мото­рика: стимулювати та підтримувати рухову актив­ність 

(повороти  праворуч-ліворуч, 

 

права - лі­ва рука в сто­рону, долонею догори)

Підвищувати самостійність дитини в типо­вих побутових ситуаціях

 

(на­приклад, участь у добрих справах: погодувати тва­рин тощо).

 

 

4.3

Здійснювати цілеспрямова­ний супровід предметної діяльності та гри дитини(намагатися завершити роботу в доступній формі, звертаючись по допомогу, шу­кати потрібний матеріал).

Закріплювати поняття кіль­кості, величини, кольору.

 

Вчити правильно узгоджувати слова у слово­сполученні.

Ознайомити з числом і циф­рою "4".

 

Вчити порівнювати дві групи предметів накладанням, прикладанням, перелічуванням.

Вирішувати проблемно-ігрові ситуації

 

("Наш вед­медик захворів...",

 "У лисички немає будиночка...").

Загальна мото­рика: виконува­ти образні рухи: "Як стрибає зай­чик?"

(ходіння навшпиньки, стрибки на обох ногах).

Дрібна моторика: скла­дання мозаїки, гра з квасоли­нами.

Опановувати різні способи взаємодії у повсякденно­му спілкуванні та побутовій діяльності.

 

 

4.4

Заохочувати дитину

брати участь у різних видах колективної

діяльності з однолітками.

 

Формувати знання про

категоризацію предметів

 

(яблуко, груша - це

фрукти).

 

Вчити збільшувати або зменшувати кількість предметів на 1.

Ознайомлювати з прийомами поділу предметів на рівні частини.

 

Лічба в межах 4.

 

Добирати з допомогою

дорослого іграшки для здійснення знайомих

ігрових дій побутового

характеру.

Загальна моторика: формувати навички ходьби по доріжці.

Дрібна моторика:

застібаємо - розстібаємо ґудзики.

Створення умов

для розвитку

пізнавальної

спрямованості на функціональні

властивості предмета

(наприклад: "Що з ним (предметом) можна

робити").

 

 

V рівень

 

                                                                                       

5.1

Формувати в дитини вміння регулювати свої дії

 

(пірамідка у зібраному

вигляді,

 зняти кільце - нема пірамідки).

Вчити дитину встановлювати

причиново-наслідкові

зв'язки.

Сформувати уявлення про час доби та

особливості діяльності людини в цей час.

 

Ознайоми­ти з числом та формувати вміння лічити

до 5.

Розвивати вміння використовувати у грі різні будівельні споруди.

Загальна моторика: формувати вміння

наслідувати різні рухи під час фізичних вправ. Вправи для розвитку координації рухів (почергове пеенесення ноги в положенні сидячи че­рез палицю).

Дрібна мотори­ка: пальчикові вправи "Сонеч­ко", "Дощик".

Закріплювати

навички ручної

праці(виготовлення з дорослим запропонованих виробів).

 

 

 

5.2

Формувати вміння дитини наслідувати

поведінку дорослого.

Розвивати бажання

наслідувати.

Використовувати в роботі недавній до­свід дитини.

Схвалювати умовиводи та коментарі дитини (ство­рення альбому зі світлин і малюнків).

Ознайомлення з числом і цифрою 6.

Вчити

розрізняти та впізнавати коричневий колір.

Формувати спільну діяльність у невеликих

групах (2-3 дітей), розви­вати дружні

партнерські взаємини у грі.

Загальна моторика:вправи для формування цілеспря мованості рухів:

кидання м'яча в обруч, що лежить на підлозі.

Дрібна моторика: розвивати вміння правиль­но тримати олівець.

Вчити дитину поєднувати події між со­бою та говорити про намічені закономірності у найближчому оточенні

 

 

 

5.3

 

Формувати відчуття

оптимальної дистанції у взаєминах із різними людьми

 

(визнавати

відповідні межі допустимої поведінки)

Активно використовувати сюжетні картинки; спочатку впорядковувати їх, а потім на основі відповідної послідовності вчити дити­ну будувати розповідь.

Вчити порівнювати предмети за довжиною

та шириною.

 

Перелічувати предмети та їх зображення в

межах 6.

Вчити складати

(накладати) сюжетний

малюнок, що його запропонував педагог.

з дрібних геометричних фігур (обіграти сюжет).

Загальна моторика: залучати дитину до спільної дії з ровесниками

(ходьба в колоні, тримаючись за палицю чи мотузку).

 

Дрібна мотори­ка: розвивати вміння правиль­но тримати пензлик.

 

Спонукати дитину

допомагати своїм

одноліткам за

нагадуванням дорослого.

 

 

 

5.4

Позитивно впливати на формування в дитини самоповаги:

Підкреслювати та заохочувати правильну поведінку.

Заохочувати і вчити дитину активно використовувати набуті комунікативні навички.

Вчити орієнтуватися на аркуші паперу, виокремлюючи верх,

низ, сторону, середину.

 

Вчити розрізняти та

розпізнавати блакитний колір.

Вчити уявляти себе персонажем гри, відповідно до ролі застосовувати ігрові дії.

Загальна моторика: розвиток спільної діяльності:

присідання з обручем (один обруч, багато дітей).

Дрібна моторика: розфарбовування

контурних ма­люнків.

Розвивати активність дітей, бажання виконувати доручення

дорослих.

 

 

 

5.5

Під час виконання режимних моментів

стимулювати активність дитини та

викликати в неї потребу в контакті.

Привчати вільно спілкуватися

з дорослими і ровесниками.

відповідати на запитання та самостійно ставити запитання.

Ознайомити з числом

і цифрою 7. Формувати

вміння лічити в межах 7.

 Розвивати навички

використання в лічбі практичних ситуацій

та фрагменти казок

(казка"Ріпка").

Розвивати  навички до спільної  діяльності:

притягування  предмета

(возика з вантажем

на мотузці).

Загальна моторика: формувати відчуття  змагання.

Гра "Хто перший?" (перенесення предметів).

Дрібна моторика: підготовка руки до письма (проведення

прямих ліній)

Пояснювати дітям, чому треба чинити саме так.

Обговорювати можливі наслідки неправильної

поведінки як для самої дитини, так і для довколишніх.

 

 

 

 

 

 

5.6

Вчити усвідомлювати

свої фізичні  можливості,

їх відмінності від можливостей інших

(дорослих, однолітків);

просити допомогу ("допоможи") або говорити "не можу", "мені.

 

 

 

Вчити сприймати, розуміти та відтворювати речення з опорою на сюжетний малюнок.

 

Вправа "Додай потрібне

слово" (у білки народилися...білченята)

Ознайомити з числом та цифрою 8.

 

Вправляти у лічбі предметів у межах 8. називаючи кожне число.

 

Зіставляти  число із предметами.

 

 

 

Розвивати  вміння використовувати

споруди  з іграшкового

будівельного матеріалу в

сюжетно-рольовій  грі.

Загальна та дрібна моторика: розширювати арсенал засобів впливу на розвиток

психомоторної сфери, використовуючи мотив

конкуренції

(гра "Спритні

мотальники").

Формувати розуміння узагальнення предметів за їх функцією

 (посуд для сервірування).

 

 

 

5.7

Розвивати

увагу до ближнього, створювати умови

для дитини, щоб вона почувалася в центрі уваги

(гра "Луна").

Вчити повідомляти про події дня, про

виконані дії.

Ознайомити з геометричною

фігурою - прямокутник.

Вчити розрізняти

геометричні фігури за їх властивостями

(круг, квадрат, трикутник, прямокутник).

Обстежувати форми дотико­во-руховим і зоровим шляхами.

Заохочувати дітей до

використання в іграх

предметів-замінників: кільце від пірамідки -кермо.

Загальна моторика: розвивати навички спільної діяльності.

 

Наприклад: качання пресу в парах.

 

Дрібна моторика: готувати руку до письма(вчити проводити лінії, зигзаги).

Формувати вміння знаходити різні способи

для дослідження

результатів праці

з допомогою дорослого.

(Мотивувати результатом виконаної

роботи.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.8

Формувати вміння спіл­куватися з дітьми та дорослими у відповідній ситуації

(вміти вислухати ін­шого, звертатися з проханням).

Створювати ситуацію, яка б вимагала від дитини корот­кого пояснення

 

(про будову іграшки, вико­нання дій).

Число і цифра 9. Порядкова лічба у межах 9.

Лічба на предметах, множинах та їх зображеннях.

Ознайомлю­вати дітей під час ігор з таким матеріалом як пісок, глина, камінці, їх властивостями.

Загальна мото­рика: розвивати вміння діяти разом із дітьми, наслідуючи дії дорослого.

 

Дрібна моторика: готувати руку до письма (штриху­вання фігур).

Продовжувати вчити добира­ти відповідно до часу доби гігієнічні дії.

 

 

 

5.9

Давати змогу кожній дитині взяти участь у колективній діяльності, визначати своє місце

(наприклад:

спільне малювання)

Вчити класифікувати та узагальнювати предмети, речі, що навколо.

Формувати вміння визначати місце, в якому розташований предмет, і, навпаки, за вказаним місцем знайти предмет

(наприклад: гра "Де заховано?").

Вчити розрізняти та впізнавати ро­жевий колір.

Вчити елементів театралізованих ігор

(наприклад, ляльковий театр).

Загальна моторика: залучати дітей до підготовки спортивних свят.

Дрібна моторика: обводити по контуру предмети.

Продовжувати вчити вживати дієслова у трьох часових формах

 ( я буду їсти, я їм, я поїв)

 

 

 

 

 

 

5.10

Сприяти розвитку

згуртованості групи,

організації спільних дій;

формувати уважне та

бережне ставлення один до одного.

Продовжувати

вчити використовувати

засвоєну лексику у власному мовленні в усіх формах роботи.

Вчити розрізняти

і класифікувати 4 еталонні форми (круг, квадрат, трикутник, прямокутник).

Ознайомити з числом

і цифрою 10.

Порядкова лічба в межах 10.

 

Продовжувати формувати вміння

емоційно відгукуватися

на виставу, співчувати

героям, реагувати на їхні вчинки.

Загальна та дрібна моторика:

 

формувати вміння виконувати рухи за сигналом, узгоджувати

свої рухи (дитини) з рухами інших дітей.

Формувати вміння розподіляти

обов'язки.

 

Послідовно виконувати завдання, допомагати товаришам відповідально

ставитися до завдання.

 

 

 

5.11

Вчити дотримуватися

Моральних правил під час спілкування та

гри із представниками

протилежної статі.

Залучати дитину до перегляду дитячих

книг, сприяти зацікавленому

розгляданню ілюстрації.

Вчити застосовувати

математичні знання і вміння в повсякденному житті.

 Ознайомити

з кольорами веселки.

Розвивати зацікавлення

дитини різними видами

ігор, уміння  дотримуватися правил, дружно гратися,

завершувати гру

 

Загальна моторика: вправляти дітей у різних

видах рухів, добиватися

усвідомленого засвоєння і чіткого їх виконання.

 

Дрібна моторика: підготовка руки до письма.

Постійно стимулювати активність дитини, заохочувати для

закріплення вироблених умінь і навичок.

 

 

 
                                                                                 

 

 

https://www.facebook.com/matarzhukyu

 БІЛЬШЕ ФОТО ТА ВІДЕО у мережі facebook

https://www.facebook.com/matarzhukyu

enlightened

Логін: *

Пароль: *